Dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe (ang. Keywords) to wyrazy lub wyrażenia, które użytkownik wyszukiwarki wpisuje jako zapytanie do wyszukiwarki, aby odnaleźć potrzebne informacje. Właściwy dobór słów kluczowych to jeden z najważniejszych aspektów pozycjonowania. Dobrze dobrane słowa kluczowe gwarantują nam, że strona WWW będzie odwiedzana. Warto zaznaczyć, że w pozycjonowaniu chodzi o pozyskanie wartościowych odwiedzin, czyli takich, gdzie poszukujący dostał to, czego poszukiwał, w przeciwnym razie użytkownik kliknie cofnij i przejdzie na inną stronę. Słowa kluczowe zazwyczaj oddają tematykę/branżę witryny, choć zdarza się inaczej (np. spam).

Przy doborze słów kluczowych należy kierować się tym, co wpisałby potencjalny odwiedzający, gdyby poszukiwał informacji zawartej na danej witrynie. Należy przeanalizować treść strony i wybrać wyrażenia najlepiej odzwierciedlające jej zawartość i są na tyle popularne, że internauci będą je poszukiwać.

Nie należy stosować wyrażeń zbyt ogólnych, takich jak „wakacje”, „samochód”, „komputer” gdyż są one zbyt popularne i będziemy wtedy konkurować z wieloma stronami. Jeśli np. jesteśmy producentem mebli drewnianych do ogrodu, to lepszymi słowami kluczowymi będą „meble ogrodowe”, „meble drewniane” niż samo „meble”. Zamiast wyrażeń ogólnych należy używać wyrażeń blisko związanych z tematyką strony.

Należy również uwzględnić terminy, których użyliby ludzie nieznający produktów i usług prezentowanych przez daną stronę. Często właściciel czy projektant strony ma problemy z obiektywnym spojrzeniem na swoją witrynę. Przy doborze słów kluczowych należy postawić się w rolę statystycznego internauty a nie twórcy strony czy specjalisty z danej dziedziny. Hasła wpisywane przez ludzi w wyszukiwarkach często różnią się od tych, których użyliby właściciele serwisów. Bardzo często są to duże opisowe zapytania, których byśmy się nie spodziewali np. „jak samemu poprawnie przyciąć drzewka owocowe”. Dlatego dobrym sposobem jest przeprowadzenie ankiety wśród znajomych – jakich słów kluczowych by użyli, aby znaleźć dane informacje. Warto zapisać wszystkie hasła, które tam padną.

Przy doborze właściwych słów kluczowych należy zwracać uwagę na konkurencyjność frazy. Najprostszy sposób sprawdzenia konkurencyjność frazy to wpisanie jej w wyszukiwarkę i sprawdzenie ilości wyników wyszukiwania oraz ilości linków sponsorowanych na te słowo czy frazę

Proste sprawdzenie konkurencyjności frazy

Oprócz prostego sprawdzenia konkurencyjności frazy poprzez wpisanie jej do wyszukiwarki istnieje cały szereg narzędzi SEO, których możemy użyć w celu efektywnego doboru słów kluczowych.

Jednym z narzędzi sprawdzającym popularność słów kluczowych jest onetboksy - http://boksy.onet.pl/ranking.html?n=1 - jest to strona, która wyświetla najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe z ostatnich 7 dni w wyszukiwarce Onet.pl. Efekt działania onetboksy przedstawiono na rysunku 1.8. Narzędzie to dysponuje wyszukiwarką, w której możemy sprawdzić popularność interesującego nas słowa kluczowego.

Podobnie jak Onetboksy w Onecie, także portal Wirtualna Polska, udostępnia zestawienie najpopularniejszych zapytań z podziałem na kategorie tematyczne oraz ciekawe narzędzie, gdzie na bieżąco możemy obserwować jakie zapytania wpisują internauci w tym momencie - http://szukaj.wp.pl/najpop.html

Bardzo przydatnym narzędziem przy wyborze właściwych słów kluczowych jest narzędzie dostarczane przez firmę Google o nazwie „Narzędzie propozycji słów kluczowych”. Narzędzie to wchodzi w skład zastawu narzędzi do zarządzania tzw. linkami sponsorowanymi – płatnym programie reklamowym Google AdWords, jednak do jego użycia nie jest wymagane konto Google AdWords i narzędzie jest dostępne bez logowania pod adresem:
https://adwords.google.pl/select/KeywordToolExternal

Narzędzie propozycji słów kluczowych może podsunąć nowe pomysły na ciekawe słowa kluczowe. Dzięki użyciu tego narzędzia możemy sprawdzić jak często dane frazy były wyszukiwane w ostatnim miesiącu, jaka jest konkurencja na te frazy, a także znajdziemy podpowiedzi podobnych słów. Dodatkowo możemy wybrać region (kraj) dla jakiego chcemy sprawdzić konkurencyjność danej frazy.

Na początek powinno się wybrać słabo obleganą frazę, która dość szybko może przynieść, chociaż minimalny ruch na stronie, a następnie po pewnym czasie (gdy nasza domena zyska już jakąś pozycję) sięgać po coraz to trudniejsze.

Konkurencyjność frazy ma zasadniczy wpływ na trudność pozycjonowania, ale nie jedyny. Drugim czynnikiem jest jakość linków z którymi będzie konkurować dana strona pozycjonowana na daną frazę. O jakości linków świadczą takie parametry jak PageRank (PR), Link Popularity czy liczba zaindeksowanych podstron. Dlatego należy zwracać uwagę również na parametry konkurencyjnych linków. Parametry takie możemy sprawdzić np. instalując specjalną wtyczkę do przeglądarki, która w wynikach wyszukiwania dodatkowo wyświetli nam interesujące nas parametry stron.