PageRank

PageRank (oznaczenie PR) jest to algorytm określający popularność strony. Opracowany został przez firmę Google a konkretnie przez jednego z założycieli firmy - Larry’ego Page w 1998 roku. Wyraz „page” w nazwie indeksu PageRank nie pochodzi od angielskiego słowa „strona”, ale właśnie od nazwiska jego twórcy. Każda strona, która jest zaindeksowana w wyszukiwarce Google otrzymuje PR. Na jego wysokość wpływ mają linki prowadzące do witryny, przede wszystkim ich liczba. Oprócz liczby linków PageRank uwzględnia także jakość linków i ich wagę. W rezultacie, po dokonaniu niezbędnych obliczeń, Google wyświetla strony, które z największą dozą prawdopodobieństwa będą przydatne dla użytkownika.

PR nie ma nic wspólnego z ze słowami kluczowymi czy tekstem w linkach – zależy od wartości linków i jej mocy. PR wbrew pozorom nie ma wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce. Jest on odzwierciedleniem mocy, jaką uzyskują linki wychodzące tej strony.

Google PageRank może przyjmować wartość od 0 do 10. Sposób wyliczenia PageRanku strony nigdy nie został opublikowany przez Google. Dodatkowo algorytm ten jest cały czas modyfikowany, udoskonalany tak aby jak najlepiej spełniał swoją funkcję. Środowiska SEO na potrzeby pozycjonowania opracowały przybliżony algorytm wyliczania PR. Przedstawia się on następująco:

Przybliżony wzór na PageRank

gdzie:
S1,S2,..Sn – strony linkujące do badanej strony
PR(Sk) – PageRank strony Sk
LL(Sk) – liczba linków wychodzących ze strony Sk

Jak widać ze wzoru wartość PR z innych stron (ich suma) może być przekazana w maksymalnie 85%, dodatkowo wartość ta jest zmniejszana przez liczbę innych linków (wychodzących) z tej strony.

Właścicielem opatentowanego algorytmu PageRank jest Uniwersytet Stanforda, na którym doktoryzowali się założyciele Google. Firma Google ma licencję na wyłączność do 2011 roku, jednak nie należy spodziewać się żadnych rewolucyjnych zmian po tej dacie. Po pierwsze obecny PageRank ma niewiele wspólnego z jego pierwszą wersją opracowaną 12 lat temu. Po drugie firma Google już od jakiegoś paru lat pracuje nad nowymi algorytmami, które mogły by zastąpić PR – jednym z nich jest TrustRank.