Płatne linki a pozycjonowanie

Pozytywny wpływ liczby wartościowych linków na pozycjonowanie spowodował systematyczne zwiększanie zapotrzebowania na nowe linki. Zapotrzebowanie takie z kolei spowodowało to, że wielu właścicieli stron zaczęło zarabiać na sprzedawaniu odnośników. Sporo osób odpowiedzialnych za pozycjonowanie przeznacza część budżetu na kupowanie linków. Jest duża liczba pozycjonerów, którzy twierdzą, że jest to dobrym rozwiązaniem dla poprawienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Płatne linki można na przykład umieszczać na witrynach powiązanych tematycznie z pozycjonowaną stroną, a to teoretycznie powinno przełożyć się na lepszy wynik strony w rankingu.

Jednak firma Google jednoznacznie zaleca nie korzystanie z tego typu rozwiązań. Na swoich stronach pisze:
„Zawsze zachęcaliśmy osoby zarządzające witrynami do prostego i uczciwego prezentowania zawartości w sposób czytelny zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Niestety, nie wszystkie witryny stawiają na pierwszym miejscu dobro użytkowników. Niektórzy właściciele witryn próbują “kupować ranking PageRank™” w postaci płatnych linków do swoich witryn. Kupowanie linków w celu poprawienia rankingu PageRank jest niezgodne z naszymi wskazówkami jakościowymi.”

O tym, na jakie wskazówki jakościowe się powołują można przeczytać na stronie:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769&hl=pl
„Nie bierz udziału w programach wymiany linków, służących rzekomo poprawie pozycji witryn w wynikach wyszukiwania lub w rankingu PageRank. W szczególności unikaj linków do spamerów sieciowych i witryn ze “złych okolic” sieci, ponieważ może to pogorszyć Twoją pozycję w rankingu.”

Dodatkowo od jakiegoś czasu firma Google na stronie dla webmasterów pod hasłem “Pomóż nam w zapewnieniu wysokiej jakości wyników wyszukiwania w Google” zachęca, abyśmy zgłaszali strony umożliwiające sprzedaż płatnych linków.

Wszystko to świadczy o tym, że wyszukiwarki podążają w kierunku wyeliminowania wpływu płatnych linków na pozycjonowanie. Dlatego powinno się unikać tego rodzaju działań. Dużo lepszym sposobem wykorzystania środków finansowych do pokazania się w wyszukiwarce jest skorzystanie z płatnych programów, jakie oferuje firma Google: Google AdWords lub Google AdSense.

Mówiąc o płatnych programach, należy wyjaśnić pewną kwestię. Reklamowanie w Google nie ma żadnego wpływu na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Google z założenia nigdy nie przyjmuje opłat za umieszczenie lub pozycjonowanie witryn w wynikach wyszukiwania, a uwzględnienie witryny w tych wynikach jest bezpłatne. Jednak skorzystanie z płatnych reklam, które są wyświetlane kontekstowo, w zależności od słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki może być dodatkowym sposobem na dotarcie do dużej grupy internautów, a o to przecież chodzi w pozycjonowaniu.