Projektowanie strony i optymalizacja, komu zlecić, na co zwrócić uwagę?

Planujesz otwarcie sklepu internetowego? A może chcesz funkcjonalną i atrakcyjną dla użytkowników stronę, będącą podstawą twoich działań prowadzonych w internecie lub stacjonarnie? Możesz to zrobić sam lub z pomocą agencji interaktywnej. Co wybrać i na co zwracać uwagę?

Na czym polega i jak przebiega projektowanie strony?

Proces projektowania i optymalizacji strony będzie mieć różny przebieg, w zależności od twoich potrzeb i docelowych zadań serwisu, a także od tego, czy tworzysz stronę od nowa, czy decydujesz się na jej redesign. W przypadku, gdy witryna służy ci do celów niekomercyjnych (chcesz prowadzić własnego bloga) lub dopiero startujesz ze swoją działalnością i masz ograniczony budżet, możesz zaprojektować ją sam. W podstawowym zakresie nie będzie to trudne, najczęściej sprowadza się to do zainstalowania i konfiguracji WordPressa, a także go wdrożenia jednego z gotowych szablonów, który możesz w pewnym stopniu modyfikować.

Co zrobić, gdy to nie wystarczy? Projektowanie stron wymaga doświadczenia i jakości, dlaczego często zleca się to agencjom interaktywnym, które zatrudniają szereg specjalistów, jak np. UX Designer, czy Front-end oraz Back-and Developer. Mogą zaprojektować stronę na nowo, wykorzystując to, co już się sprawdza lub stworzyć ją od zera. Jak przebiega cały proces?

Kluczowy jest etap początkowy, podczas którego analizowany jest twój biznes. Agencja, aby zaprojektować stronę, która będzie wspierać twoje cele biznesowe, najpierw musi rozpoznać jej misję, charakterystykę, a także zrozumieć problemy użytkowników.

Na podstawie takiego researchu z klientem, tworzone są prototypy, „makiety” serwisu, które weryfikowane są z użytkownikami celem wykrycia błędów. Dopiero gdy warstwa funkcjonalna jest przetestowana, agencja przechodzi do następnego etapu, czyli projektowania graficznego. Po zaakceptowaniu wersji wizualnej stronę można zakodować, wdrożyć oraz… ciągle optymalizować, aby usprawnić jej działanie, dostosować do nowych potrzeb oraz rozwiązań, a także zwiększać konwersję.

 Jak wybrać agencję web design/agencję interaktywną?

Chociaż agencji interaktywnych, zajmujących się projektowaniem stron internetowych, jest dużo, w praktyce wybór nie jest łatwy. Jak już wspominaliśmy, najważniejsze jest doświadczenie, dlatego pierwszą rzeczą, jaką powinieneś sprawdzić, jest portfolio. I nie wystarczy, że zobaczysz, z jakimi markami agencja współpracowała – dobrze, jeśli jest opisany zakres prac, który możesz zweryfikować sam (np. zobaczyć, czy strona podoba ci się pod względem wizualnym, czy jest przejrzysta, wygodna w użytkowaniu).

Na każdym etapie projektowania strony internetowej ważna jest komunikacja z klientem. W sytuacji, gdy agencja kontaktuje się z tobą na początku i na końcu prac, jest duże prawdopodobieństwo, że projekt nie spełni twoich oczekiwań, a za poprawki będziesz musiał zapłacić. Sprawdzone agencje web design weryfikują swoje pomysły z tobą, a także odpisują na maile (i nie, to niestety nie jest standard, nie tylko w tej branży). Tylko jak sprawdzić sposób przebiegu współpracy? Najlepiej jest poszukać opinii w internecie, klienci chętnie podkreślają sposób komunikacji.

Następnie dowiedz się, kto pracuje w zespole agencji interaktywnej. Aby strona była dobrze zaprojektowana, tak jak wspominaliśmy wcześniej, potrzebny jest m.in. UX Designer, UI Designer, Front-end Developer oraz Back-end Developer – to absolutna podstawa.

To, co na końcu jest ważne, to dodatkowe usługi, z których możesz skorzystać, jak np. stworzenie strategii marki lub zaprojektowanie spójnej identyfikacji wizualnej poprzez tworzenie grafik, ilustracji. Dzięki temu nie będziesz musiał szukać kolejnej agencji, zlecisz wszystkie prace specjalistom, którzy znają już twój biznes i zaprojektują kolejne projekty pasujące do aktualnych rozwiązań.

Ile kosztuje projektowanie stron www?

No dobrze, a co z ceną? Tutaj odpowiedź nie jest łatwa, ponieważ wszystko zależy od tego, czy wykorzystywany jest szablon graficzny, czy tworzony jest indywidualny projekt graficzny, a także od tego, czy serwis powstaje na autorskim, czy gotowym CMS-ie (jak WordPress). Widełki są szerokie, koszt niezbyt rozbudowanej strony internetowej zaczyna się od 3 000 zł, a dochodzi nawet do 12 000 zł. Im bardziej zaawansowany serwis, tym cena się zwiększa.

Ważne jest, aby sposób rozliczania się z agencją był od początku jasny i przejrzysty. Najczęściej jest to stawka godzinowa ze wstępną wyceną. Czasami, gdy można dokładnie ustalić zakres prac, koszt ustalany jest z góry. I tutaj znowu wrócimy do dobrej komunikacji, ponieważ agencja powinna poinformować cię o wszystkich nieprzewidzianych kosztach, abyś mógł zadecydować, czy chcesz wdrażać dodatkowe rozwiązania, czy poprzestajesz na bazowej wersji projektu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *