Systemy wymiany linków – jak z nich korzystać w dzisiejszych czasach?

Każdy przedsiębiorca ma świadomość, że czasami trudno obejść się bez współpracy lub kooperacji z innymi biznespartnerami. Dzieje się tak w każdej dziedzinie – od przekazywania zleceń poprzez wzajemne rekomendacje, aż po pozycjonowanie. Aby zwiększyć swoją widoczność w sieci, powstaje wiele stron internetowych – takich jak statlink czy linktak – które oferują system wymiany linków stałych. Witryny takie oferują działania, które nazywamy systemem wymiany linków, w skrócie SWL. Czemu służy wymiana linków i dlaczego e-przedsiębiorstwa po to chętnie sięgają? Jak korzystać z SWL, aby podnieść swoje zasięgi i zwiększyć swoją widoczność w sieci? Czy systemy wymiany linków są w pełni bezpieczne – a jeśli nie, to jakie są zagrożenia związane z SWL?

Czym są systemy wymiany linków i jaki jest ich cel?

Powiedzieć, że “celem SWL jest zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności w sieci” jest jak nic nie powiedzieć, chociaż tak właśnie moglibyśmy streścić systemy wymiany linków. System wymiany linków stałych to specjalna platforma skupiająca osoby, które są właścicielami witryn i chcą wypromować swoje strony www w sieci. Na takiej platformie dostępne są punkty SWL, czyli wirtualna waluta nabywana za realną gotówkę – im więcej punktów SWL wykupimy, tym w większej ilości stron będziemy mogli się ogłosić, w wyniku czego mamy większą szansę, że nasza strona znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Możemy to porównać do rezerwowania miejsca parkingowego w centrum handlowym – im więcej miejsc zarezerwujemy, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdziemy najdogodniejsze dla nas miejsce do pozostawienia samochodu. Ich celem – jak już wspomnieliśmy – jest promowanie konkretnego wyniku w wyszukiwarce sieciowej. Poprzez promowanie lub umieszczenie wyniku na wysokiej pozycji, dotrzemy z nasza ofertą do większej ilości klientów, co przełoży się na wzrost rozpoznawalności marki, a finalnie – na zwiększenie obrotów i zysku ze sprzedaży lub z wizyt na stronie.

Punkty w systemach warto kupować u sprawdzonych i tanich dostawców np.: tutaj.

Jak wygląda wymiana linków, proces SWL oraz pozycjonowanie?

Proces zamieszczania linku do systemu SWL działa (w uproszczeniu) następująco:
1. Podajemy adres URL, który chcemy umieścić w systemie wymiany linków (może to być zarówno strona główna, jak i dowolna podstrona naszej strony);
2. Wpisujemy zakotwiczenie, czyli frazę, której kliknięcie spowoduje przekierowanie do wcześniej podanego adresu URL;
3. Wybieramy kategorie tematyczne serwisów, na których ma być umieszczony nasz link (najlepiej, jakby pasował tematycznie do naszej witryny);
4. Określamy ilość punktów SWL, które jesteśmy w stanie wydać na jedną pozyskaną witrynę partnerską (im więcej punktów zadeklarujemy, tym bardziej prestiżowe lokalizacje będziemy mieli udostępnione do podlinkowania);
5. Wybieramy ilość lokalizacji, które chcemy mieć udostępnione do podlinkowania;
6. Określamy czas, w jakim chcemy zdobyć lokalizacje określone we wcześniejszym punkcie.

Wyobraźmy sobie, że oferujemy usługi budowlane i wykończenia wnętrz. Nasza strona nazywa się www. ekstrawykonczenie. com. pl i chcemy dotrzeć do klientów poprzez kilku deweloperów, pozyskując klientów już na początkowym etapie prac wykończeniowych. Nasza ścieżka wyglądałaby mniej więcej tak:
1. Wpisujemy adres “www. ekstrawykonczenie. com. pl” do systemu wymiany linków.
2. Naszą kotwicą będzie fraza “wykończenie wnętrz w stanie deweloperskim”.
3. Tematyką docelową będą inwestycje budownictwa mieszkalnego – mogą to być portale i blogi tematyczne, jak również strony prywatnych deweloperów.
4. Ponieważ chcemy dotrzeć w prestiżowe i rzetelne witryny internetowe, deklarujemy stosunkowo wysoką kwotę punktów (w skali od 1 do 10 punktów odpowiednią deklaracją będzie 7 lub 8 punktów).
5. Zgodnie z zasadą “jakość, nie ilość”, deklarujemy niedużą ilość miejsc: np. 5 deweloperów, 2 portale i 1 blog tematyczny.
6. Ponieważ czas nie gra kluczowej roli, a chcemy pojawiać się na rynku w sposób naturalny, odpowiednie będzie pozyskanie 2 lokalizacji na tydzień.

Jakie są zagrożenia związane z SWL?

Jako że wymiana linków nie jest procesem nowym, a u szczytu swojej popularności (czyli w latach 2010 – 2014) przybierała ona często formę irytującego spamu. W wyniku zgłoszeń przesyłanych do Google zespół internetowego potentata z działu SQT (zespół nadzorujący jakość i rzetelność wyników wyszukiwania) przeanalizował działalność SWL’i. Rezultaty były zatrważające – w wyniku praktyk ówczesnych firm SWL’owskich, sam system wymiany linków stałych został zakwalifikowany do tzw. black hat SEO (zakazane praktyki pozycjonowania), a same firmy SWL zostały dotkliwie ukarane, na czym ucierpieli ich klienci. Do tej pory trwa proces naprawczy, by systemy wymiany linków wróciły do white hat SEO, a ich stosowanie było nie tylko pożądane przez przedsiębiorców, ale również cieszyło się dobrą opinią i lepszą renomą niż teraz. Przez fakt kwalifikacji do black hat SEO, algorytmy Google mogą zwyczajnie ignorować nasze starania związane z SWL i nie wyświetlać naszych wyników na wysokiej pozycji. Warto zatem – decydując się na pozycjonowanie – dowiedzieć się, jak korzystać z SWL i zadbać o jakość miejsc, w których będziemy reklamowani.

Komentarze

    Mikołaj

    (27 maja 2019 - 09:43)

    Linkowanie strony jako jeden z najważniejszych czynników rankingowych trzeba dobrze zaplanować. Mimo wszystko najlepiej stworzyć dobrą kampanię, którą internauci sami będą chcieli udostępniać w sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *