Wpływ błędów walidacji W3C na pozycję strony

W3C to skrót od angielskich słów World Wide Web Consortium i jest nazwą organizacji, którą założył w 1994 roku sam Tim Berners-Lee - twórca WWW oraz autor pierwszej przeglądarki internetowej i serwera WWW. Organizacja ta zajmuje się ustanawianiem standardów pisania i przesyłu stron WWW. Zrzesza ponad 400 organizacji, firm, agencji rządowych i uczelni z całego świata. Firma lub organizacja chcąca dołączyć do W3C musi ją wesprzeć finansowo. Roczna opłata wynosi od 10 tys.-50 tys. USD. Publikowane przez W3C rekomendacje nie mają mocy prawnej, nakazującej ich użycie, lecz wpływ samej organizacji nie pozwala się z nimi nie liczyć.

W3C poprzez ustanawianie standardów dba o czystość i poprawność języków służących do pisania stron internetowych – głównie HTML/XHTML. W3C udostępnia darmową usługę - W3C Markup Validation Service. Pozwala ona sprawdzić zgodność dokumentu HTML ze standardami HTML lub XHTML, a także umożliwia autorom strony internetowej znalezienie błędów. Wiele stron WWW, mimo, że w przeglądarkach internetowych wygląda normalnie – nie przechodzi walidacji W3C.

Można postawić pytanie – czy i jaki wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki mają błędy walidacji W3C?. Otóż okazuje się, że przestrzeganie standardów W3C nie ma żadnego wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania. Firma Google należy do organizacji W3C, jednak polska strona tej najpopularniejszej wyszukiwarki, zawiera ponad 50 błędów walidacji!

Mimo, że wpływ nie przestrzegania standardów W3C na wyniki wyszukiwania jest niewielki, to nie należy ignorować błędów walidacji. Może okazać się, że źle napisana strona nie jest poprawnie i szybko indeksowana przez wyszukiwarki, gdyż roboty wyszukiwarek nie będą w stanie jej prawidłowo odczytać. Poza tym to, że strona posiadająca błędy walidacji wyświetla się prawidłowo w obecnej wersji przeglądarki nie oznacza, że tak będzie w następnej. Przestrzeganie standardów W3C ma istotny wpływ na sposób postrzegania strony przez roboty wyszukiwarek oraz na sposób wyświetlania witryny w obecnych i przyszłych przeglądarkach internetowych.