SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces, który ma pozwolić stronie osiągnąć jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki odpowiednim działaniom strona, która pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwarki cieszy się większą popularnością. Pozwala to również zwiększać rozpoznawalność marki i zwiększać jej dochody ze sprzedaży.
Na czym polega SEO?
Za granicą, SEO służy przede wszystkim do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek oraz do pozycjonowania. Natomiast w Polsce termin SEO ma takie samo znaczenie jak pozycjonowanie, stąd często jest używany zamiennie. Warto wiedzieć, że SEO nie jest pojedynczym działaniem. Obejmuje szereg czynności, których celem ostatecznym jest optymalizacja strony. Dobrze zoptymalizowana witryna to z kolei serwis, który roboty Google umieszczają jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Efektem prac związanych z SEO jest zwiększenie organicznej widoczności strony, a także statystyk odwiedzin i konwersji. Należy mieć na uwadze, że SEO to proces, którego rezultatów nie zobaczymy od razu. Pierwsze efekty mogą być widoczne nawet dopiero po kilku miesiącach.
Proces SEO – jak przebiega?
W ramach SEO wykonuje się różne czynności, w określonej kolejności. Przed optymalizacją witryny przeprowadzany jest tak zwany audyt SEO, czyli analiza czynników, które utrudniają pozycjonowanie, tj. sprawiają, że roboty nie umieszczają strony wysoko w wynikach wyszukiwania. SEO sprowadza się także do analizy słów kluczowych, na których podstawie prowadzony jest później content marketing.
Pozostałe elementy procesu SEO to:
- analiza widoczności,
- analiza konkurencji,
- optymalizacja techniczna,
- analiza słów kluczowych,
- optymalizacja treści na stronie,
- pozyskiwanie linków (link building).
Później prowadzony jest monitoring widoczności i pozycji dla najważniejszych fraz powiązanych ze stroną, co mierzy skuteczność działań SEO.
Dlaczego SEO jest ważne?
Nie każda branża skorzysta z inwestycji w SEO, jednak zdecydowana większość sprzedawców i usługodawców tak, ponieważ w wyszukiwarce konsument zawsze szuka tego, czego potrzebuje. Jeśli więc z wyników wyszukiwania wybierze dobrze wypozycjonowaną stronę, istnieje duża szansa, że skorzysta z oferowanych usług lub zamówi wybrany produkt.
Inwestycja w SEO jest też inwestycją mierzalną. Łatwo można zaobserwować, czy podejmowane działania okazują się skuteczne. Wystarczy monitorować ruch na stronie czy też sprawdzać pozycję strony w wyszukiwaniach. SEO jest bardzo ważne dla firm, które chcą budować rozpoznawalność swojej marki. Świadomość marki przekłada się na budowanie jej wiarygodności i przywiązanie konsumentów do danego brandu.
Dla większości firm najważniejszą zaletą SEO będzie jednak możliwość dotarcia do szerokiego grona nowych użytkowników. Choć początkowo taka inwestycja może wydawać się kosztowna, to szybko się zwraca, a z czasem koszty SEO maleją, choć ruch na stronie w dalszym ciągu systematycznie wzrasta.
A kiedy SEO może się nie opłacać? Jest tak między innymi w przypadku zbyt silnej konkurencji, oferowania produktów/usług niszowych, które nie są wyszukiwane w Google oraz w przypadku biznesów krótkoterminowych.