Każda firma, która oferuje usługi w sieci, musi zadbać o widoczność swojej strony internetowej. Co zrobić, by zwiększyć ruch pochodzący z wyników wyszukiwania?
Czym jest pozycjonowanie strony internetowej?
Pozycjonowanie to szereg działań, które mają za zadanie zwiększyć zasięg strony poprzez poprawę jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Możemy spotkać się także z terminem SEO, czyli Search Engine Optimization – zazwyczaj te dwa pojęcia są traktowane jako synonimy. Jedną z najważniejszych kwestii dotyczących pozycjonowania strony jest dobór słów kluczowych i odpowiednie nasycenie treści frazami, jednak to nie wszystko. Liczy się także linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, sprawność działania strony, doświadczenia użytkownika i wiele innych czynników. Należy pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek stale dostosowują się do potrzeb internautów, co wymusza także bieżące aktualizowanie strony pod kątem obecnych wytycznych.
Jak pozycjonowanie może wpłynąć na promocję firmy?
Efekty tego trudnego i złożonego procesu mogą skutecznie wynagrodzić trud włożony w pozycjonowanie. Zdecydowana większość użytkowników zwraca uwagę tylko na kilka pierwszych wyników wyszukiwania. Jeśli zatem dana firma znajduje się na samym szczycie listy, może liczyć na znacznie większy ruch na stronie. To z kolei przekłada się zarówno na zwiększenie renomy marki, jak i zysków z działalności – więcej wizyt oznacza także więcej transakcji lub wyświetleń reklam.
Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z działalnością w sieci, decyduje się na zajęcie się pozycjonowaniem na własną rękę. Jest to faktycznie proces, który można wykonać samodzielnie, lecz zdobycie i utrzymanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce jest bardzo czasochłonne i wymaga dużego zaangażowania. Do tego dochodzi kwestia umiejętności związanych z SEO oraz znajomości branży marketingowej. Aby mieć pewność, że pozycjonowanie przyniesie zamierzone efekty, warto postawić na profesjonalne wsparcie. Przy wyborze odpowiedniej firmy dobrym pomysłem będzie postawienie na agencje z dużym stażem na rynku, które są w stanie potwierdzić efektywną współpracę z dużymi, rozpoznawalnymi markami. Jedną z takich firm jest poznańska agencja SEO iCEA, która działa już od 2007 roku.
Pozycjonowanie – działania na stronie i poza nią
Na całokształt pozycjonowania składa się szereg różnych zadań, które mogą dotyczyć zarówno samej strony, jak i zewnętrznych serwisów. Pierwsza grupa nosi nazwę działań on-site, z kolei drugą określa się jako off-site. Według niektórych definicji termin „SEO” dotyczy wyłącznie czynności na stronie, z kolei „pozycjonowanie” to akcje podejmowane poza nią, jednak zazwyczaj obydwa obszary działań są traktowane jako pozycjonowanie.
- Działania on-site polegają na przygotowaniu odpowiednich treści na witrynie, jak również optymalizacji strony od strony technicznej.
- Działania off-site dotyczą z kolei procesów odbywających się poza stroną. Największe znaczenie mają tutaj linki zewnętrzne – Google bierze pod uwagę zarówno ich liczbę, jak i jakość. W zakres działań off-site wchodzi także między innymi obsługa mediów społecznościowych.
Czego unikać przy SEO?
Nieprawidłowości we wdrażaniu strategii SEO mogą skutecznie przekreślić szanse na odpowiednie wypromowanie witryny. Jakie są najczęstsze błędy pozycjonowania i SEO? To między innymi duplikacja zawartości – w takim przypadku wyszukiwarka może pomijać stronę w wynikach wyszukiwania. Należy także bezwzględnie unikać kopiowania treści z innych stron, jak również technik określanych jako negatywne SEO, takich jak ukrywanie zawartości czy automatyczna generacja kontentu. Stosowanie takich metod może dać krótkoterminową korzyść, jednak wyszukiwarki doskonale radzą sobie z wykrywaniem nieuczciwych praktyk – ich wykorzystanie może skończyć się poważnymi problemami.