Linkowanie wewnętrzne – niedoceniana broń pozycjonowania
Wydawać by się mogło, że najważniejszym działaniem osoby, zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych, jest pozyskiwanie linków zewnętrznych – jedno z najbardziej widocznych działań. Często linki wewnętrzne są marginalizowane. W dzisiejszym tekście chcielibyśmy pokazać, jak wielką rolę odgrywają odnośniki tego typu. Pokażemy czym są oraz jak wprowadzić je skutecznie i efektywnie, żeby nieustannie działały na korzyść Twojej strony.
Linki wewnętrzne – co to takiego?
W działaniach profesjonalnego pozycjonera olbrzymią ilość czasu zajmuje właśnie linkowanie. Wszyscy szczególnie skupiają się na pozyskiwaniu wysokiej jakości linków zewnętrznych. Są to odnośniki umieszczane na obcych stronach internetowych, które prowadzą wprost do Twojej witryny.
Jednak to zdecydowanie nie wszystko, co powinieneś wiedzieć o linkowaniu! Coraz częściej dostrzega się również olbrzymią rolę odnośników wewnętrznych, które pełnią zupełnie inną, choć równie ważną funkcję.
O ile linki zewnętrzne związane są z działaniami związanymi z czystym pozycjonowaniem, to linkowanie wewnętrzne to jedna ze składowych optymalizacji strony. Czym dokładnie są linki wewnętrzne?
Odnośniki wewnątrz witryny – do czego mogą się przydać?
Mówiąc najprościej, tzw. internal linking to wszystkie linki, pojawiające w ramach konkretnej domeny, które pozwalają odwiedzającym użytkownikom oraz wszelkim robotom na dotarcie do poszczególnych stron witryny. Dzięki nim można uporządkować stronę, skrócić czas i ułatwić odnajdywanie treści i podstron, poszukiwanych przez użytkowników. Jeśli wewnętrzne linkowanie stron internetowych zostanie przeprowadzone we właściwy sposób, wówczas wpływa na zoptymalizowanie witryny oraz poprawę wielu jej parametrów.
Lepsza pozycja słów kluczowych
Rzetelnie przeprowadzone wdrożenie linków wewnętrznych pomaga nabrać mocy poszczególnym podstronom, poprzez sterowanie ruchem Page Rank. Silna podstrona może zyskać wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie wpłynąć bezpośrednio na ruch na Twojej stronie internetowej.
Porządek w roli głównej
Odpowiednie wdrożenie odnośników wewnętrznych wpływa również na lepszą nawigację po stronie. Struktura serwisu staje się dzięki nim zdecydowanie bardziej uporządkowana i klarowna. To niezmiernie ważne, żeby odwiedzający czuł się na stronie dobrze i mógł znaleźć bez większego problemu wszystkie interesujące go treści.
Odrzucenia w odwrocie – mniejszy współczynnik odrzuceń
Częściowo z poprzedniego podpunktu wynika również zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Jeśli internauci swobodnie mogą przechodzić pomiędzy poszczególnymi podstronami, dzięki linkom wewnętrznym, wówczas zdecydowanie mniejsza ilość osób będzie porzucać Twoją witrynę.
Daj się zaindeksować
Boty Google również biorą pod uwagę linkowanie wewnętrzne. Jeśli dołożysz starań, aby wprowadzić je rzetelnie, wówczas roboty będą mogły skutecznie przechodzić między podstronami i promować istotne dla Ciebie treści.
Jak przeprowadzić linkowanie wewnętrzne w sposób właściwy?
Wiemy już dlaczego linki wewnętrzne są tak ważne. Pozostaje jeszcze drugie pytanie: jak je wdrożyć we właściwy sposób, żeby przynosiły najwięcej korzyści? Powinno się zwracać szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów.
Co jest po drugiej stronie lustra, czyli kilka słów o klarownych anchorach
Nikt z nas nie lubi niedopowiedzeń, które mogą wprowadzać w błąd. Dlatego tak istotne jest tworzenie anchorów, które w pełni oddają to, co znajdziemy po kliknięciu w link. Nie należy się obawiać tekstów linkujących, które są zbudowane z więcej niż jednego wyrazu. Niech frazy będą jak najbardziej klarowne i jasne dla odwiedzających. Dzięki temu dodatkowo można również zwiększyć liczbę fraz, na które dana treść ma szansę być znaleziona w wyszukiwarkach internetowych.
First link counts – pierwsze linki na wagę złota
Istnieje sporo zasad, o których nie można zapominać, jeśli pragniemy tworzyć skuteczne linkowanie w ramach danej strony. Jedną z nich jest zasada first link count (z ang. zasada pierwszego linku), według której, jeśli na danej podstronie znajduje się kilkukrotnie odnośnik z tym samym adresem URL (z identycznymi lub różnymi anchorami), wówczas wyszukiwarka będzie brała pod uwagę wyłącznie pierwszy odnośnik.
Co oznacza ten fakt dla optymalizacji Twojej strony? Przede wszystkim to, że najlepiej nie umieszczać tego samego linku na jednej podstronie kilka razy, gdyż nie przyniesie to korzyści dla samego pozycjonowania strony.
Kieruj do strony głównej
Najważniejszym miejscem każdej witryny jest strona główna i to do niej powinny kierować odnośniki na każdej podstronie. Jak zrobić to najskuteczniej? Można umieścić link w graficznym logo, z wpisaną nazwą firmy i słowami kluczowymi w atrybucie „alt”.
Porządkuj i wprowadzaj logikę
Świetnym pomysłem jest również wprowadzenie mapy strony, w której znajdują się odnośniki do wszystkich podstron Twojej witryny. To rozwiązanie niezmiernie praktyczne dla odwiedzających. Oprócz tego warto również pamiętać o zasadzie 3 kroków, która mówi, że do każdego punktu strony musi się dać dotrzeć na drodze trzech kliknięć. Pamiętaj, że zbytnie skomplikowanie zniechęci ludzi do zagłębiania się w kolejne podstrony.
Co za dużo, to niezdrowo
W każdej dziedzinie życia liczy się umiar – również w przypadku budowania dobrych i użytecznych linków wewnętrznych. I choć obecnie mechanizmy Google potrafią poradzić sobie ze sporą ilością linków na stronie, to nie ma potrzeby wstawiać ich zbyt wielu. Miej zawsze w pamięci, że serwis musi być przyjazny dla czytelników, a nadmiar odnośników rozprasza uwagę i nie pozwala tworzyć spójnej i klarownej struktury podstron.
***
Linkowanie wewnętrzne to wciąż nieco niedoceniany bohater, który w znaczący sposób wspiera pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki niemu witryna może zyskać w oczach czytelników oraz robotów, które przemieszczają się między poszczególnymi podstronami.
Warto zatem zadbać o wdrożenie i zoptymalizowanie wszystkich linków wewnętrznych – niech zawsze prowadzą do wartościowych i przydatnych treści w sposób prosty i klarowny.