Sama strona internetowa to w obecnym świecie cyfrowym stanowczo za mało, żeby być widocznym i prowadzić skuteczny biznes online. Trzeba również koniecznie wprowadzić szereg działań z zakresu pozycjonowania. Służą do tego najróżniejsze narzędzia, np. programy SEO. W niniejszym tekście chcielibyśmy przedstawić wybrane darmowe programy do pozycjonowania stron i SEO.
Pozycjonuj skutecznie i mądrze – darmowe narzędzia SEO
Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych programów, warto uzmysłowić sobie różnice pomiędzy SEO a pozycjonowaniem. Najprościej mówiąc, SEO zawiera się w pozycjonowaniu strony. SEO zajmuje się optymalizacją strony (pod względem treści i aspektów technicznych) do potrzeb wyszukiwarek internetowych. Odbywa się to poprzez zmianę słów kluczowych, wprowadzenie odpowiednich znaczników meta itp. itd. Do tego w większości przypadków służą płatne i darmowe narzędzia i programy SEO.
Pozycjonowanie z kolei jest znacznie szersze. W jego zakres wchodzą wszystkie działania (w tym również SEO), mające na celu poprawę pozycji konkretnej witryny w wynikach wyszukiwania. Do osiągnięcia tych wszystkich celów służą różnorakie narzędzia SEO oraz płatne lub darmowe programy do pozycjonowania stron. Dziś, jak zostało to już wcześniej powiedziane, skupimy się na bezpłatnych rozwiązaniach.
Czy SEO i pozycjonowanie muszą być drogie? Darmowy program do pozycjonowania
Programy wspomagające pozycjonowanie dzielą się na różne rodzaje. Ich działanie może dotyczyć optymalizacji i kontroli samej witryny, monitorowania pozycji strony, doboru i analizy słów i fraz kluczowych a także analizy danych.
Przeanalizuj to, czyli podstawowe narzędzia do pozycjonowania w zakresie analizy danych
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z pozycjonowaniem, warto na samym początku zapoznać się z możliwościami, jakie dają darmowe narzędzia SEO, oferowane przez Google.
Najpopularniejszym z nich jest oczywiście Google Analytics, w którym otrzymujemy szereg zaawansowanych statystyk strony – cennego źródła wiedzy dla początkujących i zaawansowanych pozycjonerów.
Dodatkowo możemy skorzystać choćby z Google Page Insights, dzięki któremu sprawdzimy szybkość witryny, a także Google Search Console, umożliwiającego monitorowanie pozycji naszej strony w wyszukiwarce, a także analizę linków przychodzących. Bardzo ważny jest również Mobile Friendly Test, zwłaszcza od momentu, gdy Google zaczęło promować głównie strony przyjazne urządzeniom mobilnym.
Wypromuj się wartościową treścią – usuń duplikaty
Jednym z najważniejszych elementów dobrej strony internetowej jest wysokiej jakości content (teksty i grafiki) – unikalny i ciekawy dla czytelników. W olbrzymim stopniu wpływa on na pozycję w rankingu Google. Zjawisko nazywane powszechnie jako duplicate content nie musi dotyczyć wyłącznie kopiowania treści z innych serwisów internetowych, może się zdarzyć też w ramach jednej strony, gdzie ten sam artykuł lub grafika przypadkowo pojawiają się w różnych miejscach. Jakie mogą być konsekwencje zduplikowania treści? Jeśli pojawił się w witrynie content objęty prawem autorskim, oczywiście mogą pojawić się skutki prawne. W innych przypadkach grozi nam spadek w rankingach Google.
Istnieje sporo programów, które pomagają wyłapywać zduplikowane treści. Przydatne mogą być choćby narzędzia seo takie, jak: copyscape. com lub siteliner. com. Są to usługi online, które pozwalają sprawdzić, czy zamieszczone w naszej witrynie treści są unikalne lub też, czy ktoś bez naszej wiedzy nie wykorzystał naszych materiałów na innych stronach.
Przekierowania pod kontrolą, czyli sprawdzenie poprawności przekierowań na stronie
Aby mówić o skutecznym SEO, nie można pominąć przekierowań. Nie unikniemy ich, gdyż zawsze w którymś momencie pojawia się konieczność przeniesienia użytkownika do innego adresu. Warto zatem poświęcić trochę czasu na skonfigurowanie i sprawdzenie ich poprawności, aby usprawnić działanie strony.
Jeśli decydujemy się na darmowe narzędzia SEO, w przypadku przekierowań, warto zwrócić uwagę na program httpstatus. io (http Status Code Checker). Pozwala sprawdzać ich poprawność, a dane są wyświetla w naprawdę przyjazny sposób, możliwy do zrozumienia nawet dla początkujących pozycjonerów lub osób, które pragną zoptymalizować własną stronę.
Z kolei Redirect-Checker. org pozwala sprawdzić dowolny adres www. Zostało ono dodatkowo wyposażone w bardzo przydatne narzędzie User Agent, dzięki któremu możemy sprawdzać sekwencję przekierowań dla użytkownika lub bota.
Wykaż się słowem – dobór właściwych słów kluczowych i idealny SEO program do planowania ich
Właściwe słowa i frazy kluczowe to jeden z kluczowych składników sukcesu pozycjonowania. Powinny one dokładnie odzwierciedlać ofertę konkretnej strony, brać pod uwagę zainteresowania odwiedzających ją użytkowników, a także konkurencyjność poszczególnych fraz.
Istnieje wiele narzędzi, które pomagają znaleźć najlepsze słowa, które można wykorzystać zarówno na stronie, jak i w reklamach AdWords. Oprócz standardowego planera słów kluczowych od Google, warto również poznać KWfinder, który znacząco ułatwia znajdywanie słów, a także dostarcza dodatkowych informacji, jak choćby dokładna ilość zapytań dla danej frazy.
Pozycjonuj z głową – korzystaj z właściwych narzędzi
Pozycjonowanie strony internetowej wcale nie musi być tak skomplikowane, jak mogłoby się to wydawać w pierwszej chwili. Zastosowanie właściwych i użytecznych programów, usprawnia pracę, pomaga wyłapać i poprawić mankamenty witryny, jak zduplikowane treści, niewłaściwie dobrane frazy kluczowe, niepoprawne przekierowania. Dzięki omówionym powyżej narzędziom z grupy Google, a także innym darmowym rozwiązaniom do analizy treści i połączeń ze stroną, nasza witryna może znacząco zyskać w wynikach wyszukiwania. Wystarczy trochę mądrej pracy i efekt zobaczymy nie tylko w statystykach, ale również w rozwoju naszego biznesu.