Szybki rozwój technologii, tryb życia i tempo w jakim funkcjonujemy na co dzień sprawiły, że współcześnie żyjemy w społeczeństwie mocno informatycznym. Spędzamy w sieci wiele godzin, w niej rozmawiamy ze znajomymi, poszerzamy wiedzę, robimy zakupy i szukamy rozwiązania naszych problemów. Dopasowując się do nowej rzeczywistości, również biznes musiał przenieść się do Internetu. Każda firma, jeśli zależy jej na zdobywaniu klientów i rozwoju, powinna mieć witrynę internetową i to taką, na której została przeprowadzona optymalizacja strony www. Dlaczego jest to tak ważne dla przedsiębiorców? Czym tak naprawdę jest SEO? W niniejszym tekście omówimy najistotniejsze zjawiska związane z pozycjonowaniem strony www.
Różnica między SEO a pozycjonowaniem. Co to jest optymalizacja?
Na początek należy obalić jeden z często powtarzanych mitów: SEO i pozycjonowanie to nie synonimy, jak często można przeczytać. SEO (z angielskiego: Search Engine Optimization) to optymalizacja strony na potrzeby wyszukiwarek.
Obejmuje szereg działań, mających na celu poprawienie treści na naszej witrynie: zarówno słownej (artykuły, opisy produktów), graficznej (zdjęcia, infografiki), jak i samego kodu html. Z kolei pozycjonowanie stanowi proces, w którego skład wchodzą działania, które mają podnieść pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu konkretnej frazy. Pozycjonowanie mocno zależy od optymalizacji. Dziś jednak skupimy się głównie na pierwszym z tych czynników i przedstawimy krok po kroku, jakie czynniki wchodzą w skład dobrze przeprowadzonej optymalizacji strony.
Jakie są elementy optymalizacji?
Jak już wspomniano wcześniej, na rzetelnie przeprowadzoną optymalizację składa się wiele istotnych elementów. Dotyczy ona również kodu niewidocznego dla odwiedzających witrynę. Modyfikacje przeprowadza się na podstawie analizy branży i stron konkurencji, poprawia się również profile linków. Z drugiej strony wykonuje się szereg czynności widocznych dla Internautów: udoskonala się treści, wprowadza nowe grafiki, optymalizuje słowa kluczowe, które prowadzą na daną podstronę. Jakie są najważniejsze techniki optymalizacji, które pozwolą naszej stronie działać, jak najlepiej?
Unikalne treści w witrynie
Pojęcie kopii lub reprodukcji nie należy do zbyt pozytywnych, również w przypadku Internetu. Czym musi wyróżniać się treść na naszej stronie www? Podstawowym kryterium jest unikalność – im więcej oryginalnej tekstów, tym lepiej. Należy poruszać tematy ciekawe dla odwiedzających, w niepowtarzalnej i autorskiej formie. Nie możemy pozwolić sobie na wklejanie tekstów istniejących na innych stronach ani nawet takich, które użyliśmy już na pozostałych podstronach naszej witryny.
Dobrze sprawdzają się dłuższe artykuły lub opisy, odpowiednio zbudowane, poprawne językowo, zachowujące podział tekstu na akapity, z wydzielonymi podtytułami. Warto również urozmaicać treść wizualnie. Wzrok czytelnika szybko męczy się przy dłuższym bloku tekstu. Dlatego można wprowadzić szereg wyróżników: pogrubienie tekstu, kursywy, wypunktowania. Artykuł oczywiście powinny uzupełniać infografiki i zdjęcia, dobrze dopasowane do jego treści.
Zoptymalizowanie zawartości na naszej stronie wchodzi w skład szerszych działań z zakresu content marketingu, czyli procesu, który ma przyciągnąć nowych klientów, dzięki publikacji atrakcyjnych treści, które trafią w potrzeby określonej grupy odbiorców. Zaliczają się do nich miedzy innymi: artykuły, infografiki, poradniki, raporty, podcasty, audiobooki. Treści wysokiej jakości są podstawą do późniejszej promocji contentu, a następnie generowania leadów. Dopiero wówczas nasza strona zacznie przynosić wymierne zyski w postaci zwiększenia ruchów, a także konwersji.
Słowa kluczowe – wytrych do optymalizacji strony?
Nie można również zapominać o odpowiednio dobranych słowach kluczowych, które muszą się pojawiać na każdej podstronie. Należy je równomiernie rozłożyć i nie doprowadzać do sytuacji, gdy zbyt wiele z nich znajduje się w jednym miejscu. Unikajmy też tego, żeby każda podstrona zawiera te same słowa kluczowe. W ich przypadku również kierujmy się zasadą unikalności treści opisanej wcześniej. Jak je stosować poprawnie? Jednorazowe użycie słowa w danym tekście może nie wystarczyć. Niech pojawi się kilka razy – odmienione i w formie podstawowej. Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek, żeby tekst nie brzmiał sztucznie i nie drażnił czytelników, gdyż może się okazać, że nadgorliwością osiągniemy efekt dokładnie przeciwny do zamierzonego.
W jaki sposób znaleźć właściwe frazy, które powinny przyciągać klientów na naszą stronę? Warto zacząć od zastanowienia się, jakie są najbardziej charakterystyczne terminy, związane z naszą branżą. Można przygotować listę z wypisanymi zwrotami, które ludzie najczęściej wpisują w wyszukiwarkę, gdy szukają usługi, którą oferujemy. Oprócz tego warto również sprawdzić strony konkurencji i porównać jakich słów oni użyli, opisując swój biznes. Da nam to sporo wiedzy i pomoże w poprawieniu naszej witryny.
Na koniec dobrze jeszcze sprawdzić wymyślone wcześniej frazy w sposób praktyczny – to znaczy zobaczyć, czy po wpisaniu ich w wyszukiwarkę pojawi się spora ilość wyszukań. Można do tego wykorzystać na przykład planer słów kluczowych Google AdWords. Dzięki temu dobierzemy zestaw najskuteczniejszych i najlepszych słów kluczowych, które następnie trzeba wpasować w treści każdej z podstron.
Metatagi, czyli niewidoczna broń w pozycjonowaniu strony
Błędy optymalizacji często dotyczą niewykorzystania potencjału, jaki dają metatagi. Oczywiście, można powiedzieć, że ich rola kilka lat temu została bardzo zmniejszona. Jednak dzięki zadbaniu o ten prosty element, w znaczący sposób możemy wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie. Zacznijmy jednak od początku.
Czym są metatagi? To znaczniki w nagłówku dokumentu, które precyzyjnie określają tytuł strony, zadeklarowane słowa kluczowe i opis tekstu. Skupmy się zwłaszcza na tytułach, w których warto wykorzystywać słowa kluczowe o dużej ilości wyszukań, mocno związanych tematycznie z daną podstroną.
Ponadto nie należy zapominać o wprowadzaniu dopracowanego i wartościowego opisu. Co to jest metatag description?. To właśnie opis naszej strony, prezentowany w wynikach wyszukiwania. Przez długi czas miał on kluczowe znaczenie w procesie pozycjonowania strony. Niestety w związku z częstym wstawianiem do niego zbyt wielu słów kluczowych przez pozycjonerów, Google zadecydowało, że nie będzie miał dłużej wpływu na pozycję strony w ich rankingu. Mimo to, choć description nie ma obecnie bezpośredniego zastosowania w pozycjonowaniu, nie należy o nim zapominać podczas pracy nad naszą witryną, gdyż jego optymalizacja poprawi znacząco współczynnik CTR.
***
Kiedy już przeprowadzimy całą pracę związaną z optymalizacją, nie można od razu usiąść na laurach i… czekać aż rzesze klientów od razu zaczną odwiedzać naszą stronę. To dopiero pierwszy krok do sprzedawania przez witrynę swojego produktu lub usługi. Zostały położone podwaliny pod skuteczne pozycjonowanie, pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych, promocja opublikowanej na stronie treści. Jeśli zależy nam na tym, żeby nasza witryna spełniała swoje podstawowe funkcje – pozyskiwała nowych klientów i sprzedawała, dajmy jej szansę na zostanie dostrzeżoną.
Komentarze
Uber
Szkoda, że nie ma nic na temat optymalizacji pod kątem wydajności.