Optymalizacja treści pod kątem SEO – tańsza alternatywa dla pozycjonowania.
Każdy właściciel bloga, strony internetowej czy e-biznesu chce być widoczny w sieci i wyświetlany na szczycie listy wyszukiwania. Nawet jeśli oferujemy najlepszy produkt czy najkorzystniejsze warunki transakcji, nie zostaniemy wybrani, jeśli nikt nie będzie wiedział o naszej ofercie. By potencjalni kontrahenci nas zauważyli, możemy oczywiście wykupić płatną usługę pozycjonowania, jednak nie oszukujmy się – by odniosło to jakikolwiek skutek, musimy przygotować się na wydatek setek, jeśli nie tysięcy złotych. Możemy również podjąć działania on site – optymalizacja strony to o wiele tańszy środek zwiększenia swojej widoczności w Internecie. Na czym polega optymalizacja treści SEO? Jak możemy na własną rękę podnieść swoją stronę www w wynikach wyszukiwania?
Czym jest SEO i na czym polega optymalizacja stron www?
SEO to angielski akronim, który rozwijamy do Search Engine Optimization. Na polski możemy to przetłumaczyć w sposób dosłowny jako optymalizację pod wyszukiwarki internetowe – i tak naprawdę moglibyśmy postawić tutaj kropkę. Działania zmierzające do optymalizacji treści pod kątem SEO są różnorodne – od tworzenia tzw. “precli” (czyli krótkich tekstów bez merytorycznej wartości, jednak o dużym nasyceniu słów-kluczy) poprzez kreację tekstu, który zawiera naturalnie wplecione frazy. Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę, że wiele osób błędnie używa SEO i pozycjonowania zamiennie. Pozycjonowanie to tylko jedna ze składowych SEO, które w dużej mierze bazuje na odpowiedzi wyszukiwarki internetowej na zapytanie “poszukującego”. Jednak by zrozumieć w pełni, na czym polega optymalizacja SEO, musimy wiedzieć, jakimi prawami rządzi się taka wyszukiwarka internetowa.
Jak działa wyszukiwarka internetowa i czym jest nasycenie treścią właściwą?
Każde wysłane zapytanie (czyli wpisanie przez nas frazy) powoduje odpowiedź od wyszukiwarki internetowej, a kolejność wyświetlanych linków ustala się na podstawie kilku kryteriów. Najważniejsze z nich to: trafność (ustalana na podstawie częstotliwości kliknięć w wynik wyszukiwania), “zaufanie” (im dłużej i “kompletniej” istnieje strona, tym wyższe lokaty będzie zajmować) oraz nasycenie treścią właściwą. Jako treść właściwą rozumie się słowa-klucze i frazy ujęte w zapytaniu; dla przykładu: jeżeli w wyszukiwarkę wpiszemy zapytanie “optymalizacja treści pod kątem SEO”, to wyżej pojawi się wynik z trzema frazami pokrewnymi (np. “optymalizacja treści SEO”, “optymalizacja SEO”, “optymalizacja strony”) niż ten wynik, który ma tylko jeden zwrot kluczowy (np. “optymalizacja stron www”).
Komu zaleca się działania on site?
Prawda jest taka, że każdy, kto chce istnieć w internecie, powinien w pewien sposób przyswoić zasady SEO. Oczywiście, należy zadbać o “naturalność” tekstu – “precle” bez większej wartości merytorycznej bardzo łatwo zrażają odwiedzających naszą witrynę, a przez swój nienaturalny wygląd tylko szpecą stronę www. Warto zatem poświęcić kilka minut, by zoptymalizować wyświetlane przez nas treści tak, aby wyniosły naszą stronę internetową “w górę”, a jednocześnie brzmiało to ciekawie i naturalnie.