Oringi to jedne z najpopularniejszych uszczelek mechanicznych wykonanych w kształcie pierścienia, który ma przekrój poprzeczny okrągły. Takich uszczelek używa się już od ponad 100 lat zarówno w motoryzacji jak i zwykłych maszynach czy życiu codziennym. Wykorzystywana jest przede wszystkim dzięki bardzo łatwemu i uniwersalnemu zastosowaniu jak i taniej produkcji. Oring jak to uszczelka łączy dwie części w sposób szczelny, dzięki czemu nadaje się do wszelkich układów transportujących płyny. Wykonany jest najczęściej z gumy i może być wykorzystywany nawet w bardzo wysokich temperaturach. Szczelność montażu zapewniają najczęściej specjalne rowki, które są zwykłymi nacięciami. Są one nieco mniejsze niż część, która w nią wchodzi, dzięki czemu po wciśnięciu oringów są one bardzo szczelnie zamocowane. Różne materiały, z których wykonane są oringi pozwalają je stosować do najróżniejszych rodzajów przemysłu – od samochodowego dzięki wytrzymałości na trudne warunki, smary i oleje, aż po przemysł elektryczny dzięki silikonowi, który jest dobrym izolatorem.
Jak wybrać odpowiednie oringi?
Wybór odpowiednich oringów to kluczowa kwestia, ponieważ ich wykonanie mówi o ich przeznaczeniu. Różne rodzaje gumy są dobierane na podstawie elastometrów i mają inną specyfikację. Najważniejsze jest środowisko, w którym oring będzie wykorzystywany. Czy będzie on w pojeździe samochodowym i będzie miał on ciągły kontakt z gorącym olejem i smarami, czy może będzie wykorzystywany w suchych maszynach przemysłu spożywczego. W pierwszym przypadku muszą być to oringi wytrzymałe z dużą tolerancją wysokich temperatur, w drugim zaś konieczna będzie sterylność uszczelek, certyfikat FDA, atesty do żywności i brak przenoszenia zapachów i smaków z maszyny do żywności. Drugorzędną sprawą po wyborze zastosowania, trzeba zdecydować o rozmiarze oraz ich wykonaniu. Trzeba pamiętać, że oringi rozmiary mają bardzo różne i często mogą być to różnice milimetrowe. Jeśli chodzi o wykonanie zaś to występują oringi silikonowe oraz oringi gumowe.
Wymiary oringów
Oringi to bardzo często małe uszczelki i jak wyżej wspomniano ich różnice są milimetrowe. Odpowiednie zmierzenie uszczelki jest sprawą kluczową, by nie popełnić błędu i zapełnić szczelność układu. Standardowo średnice oringów zmieniają się o 1 milimetr, a przekrój o 0,5 milimetra. Do zmierzenia warto dlatego użyć profesjonalnych narzędzi mierniczych, a nie zwykłej miary. Pomylić się o pół milimetra to żaden problem, szczególnie, że miary ogólne dostępne w sklepach często mogą mieć minimalne błędy pomiarowe. Szukając oringów często natknąć się można w nazwie na 10×1,7, jest to przykład oringu o średnicy 10 mm i grubości 1,7mm. Oczywiście oringi są również wykorzystywane w większych maszynach i ich rozmiary mogą sięgać kilku, a nawet kilkunastu centymetrów. Ich uniwersalne zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłu powoduje, że gama rozmiarowa jest ogromna.
Wyspecjalizowane oringi
Uszczelki oringi bardzo często są dostępne ze zwykłej gumy lub innych tworzyw, jednak do układów samochodowych warto jest wykorzystywać wyspecjalizowane oringi NBR, które są wykonane z gumy odpornej na wysoką temperaturę oraz kontakt z cieczami takimi jak oleje, smary i paliwo. Są to także oringi wysokociśnieniowe, więc nadają się do wszelkich części samochodowych jak turbosprężarki, gdzie ciśnienie jest naprawdę ogromne. Zaś te najzwyklejsze oringi, które można znaleźć w ogólnej sprzedaży najczęściej są wykorzystywane do prostych prac lub montażu chociażby kranu.
Oringi silikonowe zaś to produkt specjalizujący się w przemyśle przede wszystkim medycznym, spożywczym, elektrycznym czy hydraulicznym. Są one bardziej sterylne niż oringi gumowe, nie pochłaniają zapachów i są odporne na temperatury od -50 do 300 stopni Celsjusza. Oringi wysokotemperaturowe silikonowe posiadają także certyfikat FDA, dzięki czemu mogą być wykorzystywane w kontakcie z żywnością. Silikon jest także izolatorem i nie absorbuje wody, więc jest to uszczelka wykorzystywana w przemyśle elektrycznym.