We współczesnym świecie opartym na e-commerce działania marketingowe mają zupełnie inną formę niż dotychczas. Całkiem niedawno to billboardy oraz ulotki czy reklama w telewizji lub w radiu stanowiły podstawę marketingu, teraz jednak to pozycjonowanie stron internetowych, reklama kontekstowa, newslettery oraz mailing czy też Google Ads stanowią realną podstawę zwiększenia widoczności witryny w sieci. Warto z nich skorzystać, gdyż nawet najlepszego asortymentu nie da się sprzedać w sytuacji, gdy na naszej witrynie panuje pustka.
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie stron internetowych to jedno z najbardziej efektywnych działań w sieci, lecz także jednocześnie jedno z najbardziej skomplikowanych. Polega na sukcesywnej poprawie widoczności witryny w wyszukiwarce Google, która dla większości internautów na świecie stanowi podstawowy sposób przeszukiwania zasobów internetu. W bazie Google znajduje się nawet kilkaset milionów stron, które można przeszukać w przeciągu kilku milisekund, wpisując w pole wyszukiwania wybraną przez nas frazę lub konkretne zapytanie. Google samodzielnie przeszuka wszystkie zasoby i pokaże nam wyniki zgodne z naszym zapytaniem. Co ciekawe – internauci zazwyczaj nie zaglądają dalej niż na trzecią podstronę wyników. Tym samym warto znaleźć się już na pierwszej stronie listingu.
Pozycjonowanie stron internetowych – trzy etapy działań
Pozycjonowanie stron internetowych dzieli się na trzy etapy. Pierwszy etap, czyli audyt SEO, polega na dokładnej i precyzyjnej analizie całej witryny i przez wiele osób uchodzi za najważniejsze spośród innych. Dzięki niemu można poznać stan strony WWW i ilość pracy niezbędnej do przeprowadzenia, ponadto pozycjoner może zaplanować strategię działania, a także przekazać klientowi cenę za całą pracę. W drugim etapie, on-site, trzeba z kolei wprowadzić wszelkie zmiany już na witrynę zmodyfikować cały kod źródłowy. Etap ten jest najdłuższy i najbardziej wymagający. W ostatnim etapie – off-site – niezbędne okaże się zbudowanie jak największej bazy back linków.
Kto powinien przeprowadzić pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo trudne i skomplikowane działanie, bez którego prowadzenie własnej firmy w sieci jest w praktyce całkowicie niemożliwe. Proces ten można zrealizować za pomocą agencji SEO oraz freelancerów. Agencje interaktywne SEO specjalizują się właśnie w pozycjonowaniu, które jest ich podstawą działalności, dlatego mają w jego realizacji zazwyczaj wieloletnie doświadczenie i zatrudniają wyłącznie najlepszych specjalistów w sieci. Freelancerzy z kolei to pojedyncze osoby, które pozycjonowaniem zajmują się po godzinach swojej pracy.
Cena i rezultaty pozycjonowania stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych to dość długi i czasochłonny proces, który może zająć nawet kilkanaście miesięcy w przypadku, gdy nasza firma znajduje się w branży z dużą konkurencją. Najszybciej pierwsze efekty zobaczą właściciele witryn niszowych, traktujących np. o połowie ryb czy hodowli egzotycznych zwierząt, a najpóźniej przedsiębiorcy, którzy działają np. w branży odzieżowej, jubilerskiej czy sprzętu elektronicznego.