Starania o zajęcie jak najwyższej pozycji w Google to wyścig, w którym nie można się zatrzymać. Kto nie pozycjonuje strony zgodnie z aktualnymi wytycznymi Google, nie stoi w miejscu, ale się cofa, spadając na coraz niższe miejsca (albo nawet na kolejne strony) w wynikach wyszukiwania. Co zrobić, by strona internetowa była postrzegana przez roboty Google jako atrakcyjna dla użytkowników?
Opinia eksperta
Podczas tworzenia tego wpisu korzystaliśmy z wiedzy i doświadczenia eksperta z firmy SupportIT. Firma ta działa na rynku pozycjonowania od wielu lat zapewniając swoim klientom wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego warto pozycjonować stronę zgodnie z aktualnymi zaleceniami?
Pozycjonowanie strony nie jest tylko pozycją do „odhaczenia” na liście działań marketingowych. Raz wykonana optymalizacja struktury strony i znajdującej się na niej treści działa tylko przez jakiś czas. Google nie śpi, ale czuwa, sprawnie wychwytując próby omijania wytycznych, tworzenia niskiej jakości treści i innych nieuczciwych działań. Efektem tego są częste zmiany w algorytmach mających wpływ na wyniki wyszukiwania. To, co sprawdzało się w pozycjonowaniu stron jeszcze kilka lat temu, teraz może zupełnie się nie sprawdzić.
Treści, które chce się czytać, czyli standard E-A-T
Jakość tekstów i innych materiałów na stronie to czynnik, który ma znaczenie już od kilku lat. W 2022 roku niewiele się pod tym względem zmienia – Google promuje strony, które mają starannie przygotowaną ofertę dla klientów, aktualnie publikują wpisy blogowe, dzielą się wiedzą. Algorytmy wyszukiwarki są jednak coraz bardziej inteligentne i potrafią już rozpoznawać wartościowe treści, a to oznacza, że nie wystarczy już publikować czegokolwiek.
Jakość treści można rozumieć jako połączenie trzech czynników, określanych jako E-A-T:
- E jak
- Expertise
- , czyli przekazywanie fachowej wiedzy
- A jak Authority, czyli budowanie autorytetu przez dostarczanie wartościowych treści
- T jak Trust, czyli wiarygodne, godne zaufania treści.
Strony bezbłędne pod względem technicznym
Nawet doskonale przygotowane treści, pozytywnie odbierane przez klientów, mogą na nic się nie przydać, gdy strona kuleje pod kątem technicznym. Jednym ze wskaźników branych pod uwagę przez Google jest CWV – core web vitals, określający wydajność witryny.
Pod uwagę brane są takie cechy, jak:
- Szybkość ładowania strony
- Działanie na urządzeniach mobilnych
- Bezpieczeństwo i certyfikat SSL
- Wydajność
- Doświadczenia użytkowników
- Czytelność i funkcjonalność strony.
Strony zoptymalizowane pod wyszukiwanie głosowe i mobilne
Coraz większa dostępność takich, jak Asystent Google, Siri czy Alexa powoduje, że wyszukiwanie głosowe ma coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu. Szacuje się, że już niedługo zapytania głosowe będą stanowiły 50% wszystkich wyszukiwań. Jest to ważne pod kątem doboru słów kluczowych na stronie. Osoby, które wyszukują głosowo, są skłonne raczej do zadawania pytań pełnymi zdaniami, na przykład: „Jakie są trendy w pozycjonowaniu na 2021 rok?”, a nie „pozycjonowanie w 2021 roku – trendy”.
Warto też pamiętać o użytkownikach urządzeń mobilnych. Ich sposób wyszukiwania informacji również różni się od tego, co robią osoby korzystające z laptopów i komputerów stacjonarnych. W przypadku użytkowników smartfonów duże znaczenie mają frazy kluczowe z „długiego ogona”, czyli „long tail”, bardziej precyzyjne i szczegółowe. Łatwo zrozumieć to na przykładzie – odwiedzając nowe miejsce, nie będziemy wpisywali w Google „restauracje w… (nazwa miasta)”, ale raczej „najlepsza pizzeria w okolicy Starego Miasta w…”.
Coraz większe znaczenie materiałów video
Jak zamieszczane na stronie filmiki przekładają się na pozycję w Google? Zależność ta nie jest bezpośrednia i oczywista. Jednym z czynników biorących udział w ustalaniu pozycji w wyników wyszukiwania jest zaangażowanie użytkowników w korzystanie z witryny. Im więcej czasu spędzi na stronie odbiorca treści, tym większe jest prawdopodobieństwo, że treści te są wartościowe i atrakcyjne. Oglądanie materiałów video jest więc doskonałym sposobem na to, by użytkownik pozostał na stronie przez dłuższy czas.